Kaip moksleivių skaitymo įpročius įtakojo pandemija?

skaitykloje-1

Informacija žmogaus gyvenime užima svarbų vaidmenį. Į kasdienybę atėjusi skaitmeninė erdvė pakeitė mūsų įpročius ir laisvalaikį. Šiandien į visas naujoves turime žvelgti nuosekliai, reikia mokėti kritiškai tai atsirinkti, vertinti, analizuoti, lyginti ir, aišku, taikyti.

Pandemijos sąlygomis, dirbant nuotoliniu ir kontaktiniu būdu, socialinių, ideologinių ir individualių rūšių veiksniai labai pasikeitė. Informacijos vartotojų poreikiai, interesai lemia bibliotekos fondo komplektavimą ir veiklos planavimą. Bibliotekos veikloje nėra tokio veiklos baro, kuris nepriklausytų nuo informacijos vartotojų interesų. Jau keleri metai analizuojame Rokiškio Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijos (Senųjų rūmų ir „Romuvos“ padalinio) III-iųjų (vienuoliktų) gimnazijos klasių skaitymą. Taikėme visą kompleksą skaitymo tyrimų metodų: pokalbius, stebėjimą, informacijos vartotojų formuliarų analizę, bibliotekos statistinės medžiagos analizę; pažvelgėme į bibliografinių informacinių užklausų spektrą. Iš individualių pokalbių su gimnazistais sužinojome, kad jiems trūksta laiko skaitymui. Jie teigia, kad didžiąją laiko dalį skaito programinius kūrinius.

2018/2019 mokslo metų pabaigoje atlikome skaitymo tyrimus. Išanalizavusios III-iųjų gimnazijos klasių skaitymą, „Romuvos“ padalinio bibliotekininkė Rūta Vilutienė ir Senųjų rūmų bibliotekininkė Dalia Laucienė išskyrė lietuvių ir užsienio autorių labiausiai skaitomus kūrinius. Dominuoja domėjimasis programinės literatūros leidiniais. Gimnazistai skaito Antano Škėmos „Baltą drobulę“, Vinco Krėvės „Skirgailą“, „Skerdžių“, Balio Sruogos „Dievų mišką“,  Vinco Mykolaičio-Putino „Altorių šešėly“, Igno Šeiniaus „Kuprelį“, Mariaus Ivaškevičiaus „Madagaskarą“, Rūtos Šepetys „Tarp pilkų debesų“, „Nelengvu keliu“, „Druska jūrai“, Alvydo Šlepiko „Mano vardas – Marytė“, Jurgio Kunčino „Tūlą“ ir kitus kūrinius.

Užsienio literatūros labiausiai skaitomi kūriniai: Džordžo Orvelo „Gyvulių ūkis“, Albero Kamiu „Maras“, „Svetimas“ Franso Kafkos „Procesas“, Paulo Coelho „Alefas“, „Piligrimas“, „Veronika ruošiasi mirti“, Josteino Garderio „Sofijos pasaulis“, „Kortų paslaptis“, Fiodoro Dostojevskio „Nusikaltimas ir bausmė“, Harper Li  „Nežudyk strazdo giesmininko“, Michailo Bulgakovo „Šuns širdis“ ir kiti.

Negalima nepaminėti dar vieno fakto, kad 2018/2019 m. m. „Romuvos“ padalinio gimnazistai skaitė mokslinę literatūrą. Jų skaitomos literatūros sąrašas labai solidus: Ericho Fromo „Menas mylėti“, Danielo Golemano „Emocinis intelektas“, Mėjaus Juanio „Ko nekalbėjo Konfucijus“, Lucijaus Anėjaus Senekos „Apie sielos ramybę“, „Laiškai Liucilijui“, Fridricho Nyčės „Rinktiniai raštai“, Ksenofonto „Atsiminimai apie Sokratą“ ir kitų autorių moksliniai leidiniai. Bibliotekininkė R. Vilutienė teigė, kad po susitikimo su edukologu Ričardu Pagojumi išaugo autoriaus knygos „Meilės pamokos“ poreikis.  

Per karantino laikotarpį gimnazijos socialiniuose tinkluose pristatėme spaudinių virtualias parodas. Gimnazistai ir gimnazijos bendruomenė turėjo galimybę prisiminti šviesios atminties dainuojamosios poezijos atlikėjo, renginių vedėjo Vytauto Kernagio, poeto Vytauto Mačernio, prozininkės, eseistės, dailininkės Jurgos Ivanauskaitės, rašytojo, dramaturgo Juozo Grušo, kraštiečių poeto, pedagogo Alfonso Keliuočio, poeto, kunigo Antano Vienažindžio, poetės, žurnalistės Elenos Mezginaitės ir daugelio kitų gyvenimo ir kūrybinės veiklos akcentus.

Spalį įvairiomis formomis vyksta tarptautinis mokyklų bibliotekų mėnuo. Svarbiausia, kad gimnazistai dalyvauja labai nuoširdžiai, o dažniausiai į šį procesą įtraukiama ir visa gimnazijos bendruomenė. 2019/2020 m. m. rugsėjo – spalio mėnesį analizavome III-iųjų gimnazijos klasių skaitymą. Tyrimų analizė parodė, kad per šiuos du mėnesius abiejuose padaliniuose labiausiai buvo skaitomi programiniai kūriniai: Viljamo Šekspyro „Hamletas“ ir Juozo Tumo-Vaižganto „Dėdės ir dėdienės“. 

Gyvenimo metas ir gimnazistų užimtumas diktuoja pokyčius. Į ugdytinių gyvenimą vis plačiau įsilieja elektroniniai leidiniai, bet gimnazistai pageidauja ir popierinės knygos, naujausių populiarių leidinių, o susitikimai su knygų autoriais dar labiau priartina juos prie šiuolaikinės literatūros.

Keičiasi gimnazistų laidos, o pomėgiai įsikurti bibliotekoje tarp knygų lentynų išlieka. Vieniems taip elgtis pataria mama, kiti patys randa atokvėpio valandėlę knygų karalystėje. Bibliotekininkės džiaugiasi, kad po vasaros atostogų atsiranda vis naujų gimnazistų, kurie domisi psichologijos, filosofijos, medicinos mokslų literatūra. Šie faktai džiugina.

Rokiškio Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijos abiejų padalinių bibliotekos turi išskirtinius bruožus. „Romuvoje“ sukaupta leidinių su autografais kolekcija, o Senuosiuose rūmuose bibliotekos fonde yra retų leidinių, kuriuos dovanoja buvę mokiniai ir įžymūs Lietuvos žmonės. dovanotais kolekcijų leidiniais naudojasi gimnazistai, rengdami projektus, pranešimus.

Bibliotekose svarbus veiklos baras – informacijos vartotojų konsultavimas. Daugiausia informacijos gimnazistams suteikiama pačioje bibliotekoje. Socialinių tinklų pagalba informuojama apie gautus naujausius leidinius, renginius. Nemažai Lietuvoje diskutuojama apie informacijos vartotojų bendravimą su „gyva“ bibliotekininke. Šilti ir nuoširdūs pokalbiai apie knygas, diskusijos, individualūs pokalbiai su informacijos vartotojais yra labai svarbūs..

Tobulėjant  informacinėms technologijoms, pasikeitė ir skaitymo įpročiai. Mūsų gimnazistai skaito leidinius įvairiose laikmenose. Didelės apimties programinius kūrinius jiems yra patogiau skaityti iš tradicinės popierinės knygos.

2021 m. gimnazijos abiejų padalinių bibliotekininkės vykdė skaitymo skatinimo programą „Viskas nublanksta prieš skaitymą“. Kūrėme ir palaikėme skaitymą skatinančią aplinką, stiprinome gimnazistų skaitymo gebėjimus, pasitelkiant kūrybišką literatūros populiarinimą, naudojant modernias skaitymo strategijas.

Tam, kad su gimnazistais bendravimas, diskusijos apie skaitymo kultūrą būtų efektyvios, reikia jiems duoti, tam, kad duotum kitiems – reikia turėti. Džiugu, kad gimnazistams vertingos informacijos surandame Rokiškio rajono savivaldybės Juozo Keliuočio viešosios bibliotekos, Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės  viešosios bibliotekos, Kauno rajono švietimo centro organizuojamose priemonėse.

Tokiomis priemonėmis kuriame skaitančią visuomenę ir tikime, kad pasieksime gerų rezultatų.

Parengė Reda Kiselytė
Rokiškio Juozo Tumo- Vaižganto gimnazijos bibliotekos vedėja