Nuotoliniai mokymai bibliotekų specialistams „Autizmo spektro sutrikimas ir edukacija bibliotekoje: sensoriniai skaitymai“

lektorė Rūta Norkūnė

Š. m. lapkričio 10 ir 12 dienomis Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka organizavo dvejus nuotolinius mokymus bibliotekų specialistams „Autizmo spektro sutrikimas ir edukacija bibliotekoje: sensoriniai skaitymai“, kuriuos vedė lektorė Rūta Norkūnė (VšĮ „Idėjų karalystė)“. Nuotoliniuose mokymuose mokėsi dvi specialistų grupės iš Panevėžio ir Utenos apskrityse veikiančių savivaldybių viešųjų bibliotekų.

Nuotoliniai mokymai prasidėjo nuo lektorės ir mokymų dalyvių prisistatymo. Prisistatydami bibliotekų specialistai dalinosi gerosiomis patirtimis vedant edukacijas vaikams ir išsakė lūkesčius, kokių žinių norėtų įgyti šiuose mokymuose. Lektorė pristatė sensorinių skaitymų teorinius ir praktinius metodus, o praktinės užduotys dalyviams padėjo geriau susipažinti su sensorinių skaitymų taikymo galimybėmis bibliotekose.

Mokymuose dalyviai stebėjo vaizdo įrašą apie projekto ,,Autizmo spektro sutrikimas ir biblioteka: misija įmanoma!“ sensorinius skaitymus ir atliko praktines užduotis. Lektorė akcentavo, kad tikslinga sensorinius skaitymus daryti grupėje su kolegomis, kad darbas vyktų sklandžiai ir kiekvienam skaitymų dalyviui būtų galima skirti dėmesio.

Lektorė akcentavo, kaip reikia kalbėti sensorinių skaitymų metu, jei vaikai kalba vieno žodžio sakiniais. Sklandžiai komunikacijai užtikrinti siūloma naudoti kuo mažiau perkeltinių prasmių ir ilgų sakinių. Knygos tekstą reikia skaityti naudojant pauzes, intonaciją, pasitelkti vaidybą, kadangi tai padeda vaikams išlaikyti dėmesį ir susikoncentruoti.

Lektorė pristatė, kaip tinkamai pasirinkti knygas, skirtas sensoriniams skaitymams, atkreipiant dėmesį į pagrindinius knygų personažus. Vykdant skaitymus, patartina suskirstyti, struktūruoti skaitymą, pasitelkiant veiklas ir užduotis vaikams. Svarbu pakartoti raktinius žodžius, panaudoti daineles bei vaizdingai apibendrinti veiksmus. Sensorinių skaitymų metu patartina susipažinti su vaikais ir kreiptis į juos vardais.

Sensorinės veiklos yra įvairios, skirstomos į: taktilinę (skirtingi paviršiai, pojūčių dėžės), garsinę (dainos, ritmas), rūšiavimą, stebėjimą (laukti savo eilės), kognityvinę (dėlionės, užduočių lapai), vizualinę (pagal vaizdo elementus), smulkiąją ir stambiąją motoriką, eksperimentinę (netikėtumas).

Mokymų ciklus Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka organizuoja, įgyvendindama 2020 m. LR kultūros ministerijos priemonę „Aprūpinti bibliotekas socialinės ir informacinės atskirties gyventojų grupėms skirta įranga bei priemonėmis“.