Amsterdamo viešoji biblioteka – moderni erdvė miestiečių kultūriniam ir intelektiniam tobulėjimui - Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka

Amsterdamo viešoji biblioteka – moderni erdvė miestiečių kultūriniam ir intelektiniam tobulėjimui

Amsterdamo viešoji biblioteka

Nyderlandų bibliotekų strategija numato, jog viešoji biblioteka turėtų tapti sociokultūrine erdve – centrine, dinamiška susitikimų vieta, į kurią atėję lankytojai galėtų pailsėti, susitikti su draugais ir bendraminčiais bei būtų skatinami aktyviai dalyvauti visuomenės gyvenime. Amsterdamo viešosios bibliotekos vizija – priimti XXI a. iššūkius ir vis labiau praturtinti miestiečių gyvenimą.

Antroji pagal dydį Europoje ir didžiausia Beniliukso šalių viešoji biblioteka, 2019 m. švenčianti savo šimtmetį, 2012-aisiais pelniusi geriausios Nyderlandų bibliotekos vardą, Amsterdamo viešoji biblioteka savo paslaugų spektre puikiai suderina tradicinės ir netradicinės bibliotekos sampratą. Ji teikia žinias ir informaciją, stengiasi palengvinti mokymąsi, skatina skaitymą ir lavina literatūrinį skonį, populiarina meną ir kultūrą, rengia debatus ir diskusijas.

Vizito į Amsterdamo viešąją biblioteką dalyvės teigia, jog ši tarptautinė stažuotė buvo įkvepianti ir naudinga profesine prasme. Greta Ratkutė pasakoja, jog vienoje didžiausių Europos viešųjų bibliotekų pasijunti svarbus. Biblioteka apgalvoja ir tenkina įvairiausius lankytojų poreikius. Jei norėtum ramiai pasimokyti ar pasiruošti egzaminams, gali rinktis skaityklą, kurios rėžimas – 45 minutės intensyvaus darbo, 15 minučių pertrauka. Jei nori atsikvėpti ir pasistiprinti, biblioteka turi puikią kavinę su lauko terasa aštuntame aukšte. Norinčius išmokti prancūziškai pasitinka prancūzų instituto atstovai su savo knygų fondu. Kinomanai gali naudotis net trimis kino teatrais. O mažieji lankytojai gali pasiklausyti pasakos prieš miegą gulėdamas  milžiniškoje lovoje vaikų literatūros skyriuje. Taip pat šiame skyriuje studentai moksleiviams padeda paruošti namų darbus. Bibliotekoje esi visiškai savarankiškas – pats pasiimi ir grąžini knygas, savitarnos aparatu susimoki delspinigius.

Kadangi vizito dalyvės domėjosi suaugusiųjų švietimo ypatumais, savo atsiliepimuose apie darbo stebėjimo vizitą jos akcentuoja suaugusiųjų neformalaus švietimo Amsterdamo bibliotekoje galimybes. Greta teigia, jog vienas pagrindinių suaugusiųjų neformalaus švietimo uždavinių aplankytoje bibliotekoje – imigrantų ir pabėgėlių integracija į visuomenę, kalbų mokymasis, darbo paieškos. Tam sukurtos įvairios kalbų mokymosi platformos, erdvės susitikimams. Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos darbuotojų vizito metu Amsterdamo viešojoje bibliotekoje atidaryti kalbų namai lankytojams. Vizito dalyvė Megana Pesse pastebi, jog olandų kalbos mokymuisi sukurta speciali interneto svetainė, kurioje Amsterdamo bibliotekos lankytojai gali mokytis olandų kalbos ir įgyti skaitymo, rašymo, kalbėjimo įgūdžių. Mokymo programą, kurią sudaro vaizdinė ir tekstinė medžiaga, galima pasiekti iš namų. Meganos nuomone, tai tikrai modernus ir patogus mokymo ir mokymosi būdas, kuris galėtų būti taikomas ir Lietuvos bibliotekose.

Kaip vieną svarbiausių Amsterdamo bibliotekos veiklų galima išskirti fasilitatorių veiklą. Fasilitacija – tai procesas, kurio metu neutralus asmuo, didindamas grupės darbo efektyvumą tarp visų grupės narių, siekia padėti grupei mokytis, įveikti įvairius sunkumus, rasti būdų išspręsti problemas. Šia veikla bibliotekoje daugiausia skatinamas imigrantų įsitraukimas į visuomenę. Kadangi šalyje gyvena daug atvykėlių, kurie nemoka olandų kalbos ir kuriems sudėtinga savarankiškai įgyti skaitmeninių įgūdžių, rasti darbą – biblioteka siekia suteikti tam reikalingus mokymus, pagalbininkus ir erdves.

Megana mano, jog Lietuvos bibliotekoms būtų naudinga sekti Nyderlandų pavyzdžiu – bendradarbiauti su kuo įvairesnėmis kultūros įstaigomis, verslo įmonėmis ir kurti tokias paslaugas, kurios skatintų gyventojų mokymąsi visą gyvenimą, bendravimą, suteiktų naudingų pagrindų visapusiškam tobulėjimui. Svarbiausias šių dienų bibliotekų tikslas turėtų būti toks: išgirsti lankytoją ir sužinoti jo poreikius.

2017–2019 m. Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka įgyvendina „Erasmus+“ programos finansuojamą projektą „Tarptautinė kvalifikacija novatoriškoms bibliotekų idėjoms 2“. Projektas vykdomas suaugusiųjų švietimo kategorijoje. 2018 m. įvyko du vizitai į pažangias Europos viešąsias bibliotekas – Kelno biblioteką Vokietijoje ir Rijekos biblioteką Kroatijoje. Trečiojo darbo stebėjimo vizito partneris – Nyderlandų Amsterdamo miesto viešoji biblioteka, sėkmingai besistengianti paversti savo erdves patrauklia vieta miestiečių mokymuisi, įdomiam laisvalaikiui, padedanti adaptuotis ir integruotis iš kitų šalių atvykusiems žmonėms. Gegužės 15–18 d. semtis inovatyvios patirties į šią biblioteką vyko trijų Gabrielės Petkevičaitės-Bitės bibliotekos darbuotojų grupė. Bibliotekininkės susitiko su Amsterdamo viešosios bibliotekos įvairių sričių specialistais, lankėsi šios bibliotekos filialuose, dalyvavo renginiuose.

Vizito Amsterdamo miesto viešojoje bibliotekoje metu Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos specialistės įgijo vertingos profesinės patirties, kurią liudija „Europass“ mobilumo dokumentai. Šia patirtimi programoje dalyvavusios bibliotekininkės artimiausio seminaro metu pasidalins su Panevėžio regiono viešųjų bibliotekų kolegomis. Tikimasi, jog naudingos idėjos, kurias bibliotekininkės parsivežė iš Amsterdamo, pasitarnaus rengiant edukacines ir mokymų programas, įkvėps naujus įdomius projektus, kurių dėka Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos lankytojai turės dar daugiau pasirinkimų mokymuisi ir prasmingam laisvalaikiui.

Meganos Pesse nuotraukos

Virginija  Švedienė
PAVB Vartotojų aptarnavimo skyriaus vyr. bibliotekininkė
virginija.svediene@pavb.lt