Europos suaugusiųjų švietėjai planavo projektus dėl paramos pabėgėliams

Pažintis su sėkminga Lenkijos ir kitų Europos šalių suaugusiųjų švietimo organizacijų patirtimi dirbant su pabėgėliais, Lietuvos bibliotekų patirties suaugusiųjų švietimo srityje pristatymas, naudingų profesinių ryšių užmezgimas dėl bendrų projektų – tokia buvo „Erasmus+“ programos  Tarptautinio bendradarbiavimo veiklos kontaktinio seminaro „Your actions matter! How to support refugees through adult education projects“ (liet. „Jūsų veiksmai svarbūs! Kaip padėti pabėgėliams vykdant suaugusiųjų švietimo projektus“), vykusio Varšuvoje, Lenkijoje š.m. rugsėjo 13–16 d. programa. Seminarą organizavo Lenkijos nacionalinė „Erasmus+“ programos agentūra (angl. „Polish National Agency for the Erasmus+ Programme“). Vizitui konkurso būdu dotaciją skyrė Švietimo mainų paramos fondas. Projekto įgyvendinimą finansavo Europos Komisija. Šiame tarptautiniame renginyje dalyvavo Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos suaugusiųjų švietimo veiklų koordinatorė Virginija Švedienė.

Šio kontaktinio seminaro tikslas – ieškoti partnerių abipusiams „Erasmus+“ programos suaugusiųjų švietimo projektams, orientuotiems į paramą pabėgėliams per neprofesinio švietimo veiklą, tinklų kūrimą šioje srityje, dalijimąsi gerąja patirtimi, idėjų aptarimą ir naujų Erasmus+ programos suaugusiųjų švietimo projektų projektų rengimą. Seminaro metu buvo siekiama sukurti naujas partnerystes ir inicijuoti bendradarbiavimą projektų rengimui bei įgyvendinimui, taip pat kurti partnerystes projektams skirtiems besimokančiųjų ir personalo mobilumams suaugusiųjų švietimo srityje.

Pirmasis renginio vakaras buvo skirtas dalyvių susipažinimui, savo šalių bei atstovaujamų organizacijų veiklų pristatymui „Europos mugėje“. Kiekvienai dalyvaujančiai šaliai skirtas stalas puošėsi nacionaliniais gardumynais ir suvenyrais. Puikus renginio moderatorius Paul Guest linksmų užduočių dėka padėjo dalyviams greičiau susipažinti, sužinoti vieniems kitų patirtį suaugusiųjų švietimo ir „Erasmus+“ programos srityse.

Antrosios renginio dienos programa prasidėjo Lenkijos Švietimo sistemos plėtros fondo direktoriaus pavaduotojo Dawido Solako sveikinimu. Vėliau Lenkijos nacionalinės „Erasmus+“ programos suaugusiųjų švietimo srities specialistai priminė „Erasmus+“  programos tikslus, KA1 mobilumo projektų ir KA2 strateginių partnerysčių galimybes. Lenkijos kolegos – suaugusiųjų švietėjai – pasidalijo savo sėkminga darbo su pabėgėliais patirtimi, dalijosi naudingais patarimais dėl sėkmingo „Erasmus+“ programos partnerysčių projektų įgyvendinimo.

Vieni kitus supažindinę su savo atstovaujamų organizacijų veiklos specifika ir išsakę savo lūkesčius dėl galimo bendradarbiavimo bendruose projektuose, seminaro dalyviai susibūrė į komandas, kuriose prasidėjo projekto idėjos išgryninimo procesas. Diskusijose buvo aptariami projektuose atsispindėsiantys „Erasmus+“ programos prioritetai: įtrauktis ir įvairovė, skaitmenizacija, aplinkosauga ir tvarumas, aktyvus dalyvavimas. Ieškota bendrų sutarimų, kaip šie projektai galėtų pasitarnauti pabėgėlių įtraukčiai, buriant tarpkultūrines bendruomenes, padedant patiems suaugusiųjų švietėjams įgyti reikiamų kompetencijų. Susiformavę komandos, pasirinkusios bendrą projekto idėją, kartu dirbo likusią antrosios dienos dalį ir visa trečiąją dieną, numatydamos pagrindinius projekto žingsnius: tikslus, inovacijų elementus, temos aktualumą, sutardamos dėl vaidmenų ir atsakomybių projekte, numatydamos veiklas ir biudžetą, įvertindamos siekiamą pokytį ir projekto teikiamą naudą.

Renginio organizatoriai parengė turtingą ir įtraukią programą – po darbinių sesijų komandos turėjo leistis į „lobių medžioklę“ Varšuvos centre, ten surasti tam tikrus objektus ir prie jų kūrybiškai nusifotografuoti. Ši užduotis ne tik leido komandų nariams geriau vieniems kitus pažinti, bet ir geriau susipažinti su miestu.

Ketvirtąją renginio dieną komandos pristatė savo projektų idėjas. Čia pat naudingų patarimų dalyviams davė viso seminaro metu dalyvavę Lenkijos nacionalinės „Erasmus+“ programos suaugusiųjų švietimo srities specialistai. Renginys užbaigtas plojimais – sau ir būsimiems projekto partneriams bei išties puikiai savo darbą atlikusiems renginio organizatoriams.

Lenkijos kolegos išties parengė puikią renginio programą, kurioje laiko užteko viskam – ir produktyvioms darbinėms sesijoms, ir pažintiniams turams po miestą, ir draugiškoms vakarienėms.

Projektų paraiškas nacionalinėms agentūroms planuojama pateikti 2022 m. spalio mėn. (mažos apimties partnerysčių) ir 2023 m. kovo mėn. (didelės apimties partnerysčių).

Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka kaip partnerė dalyvaus teikiant didelės apimties strateginių partnerysčių paraišką dėl 240 000 eurų dotacijos. Paraiškos teikėjas – Lenkijos Karaliaus Jono III Vilanovo muziejus, partneriai – Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka (Lietuva), CEPER Manuel Martin Lafuente suaugusiųjų mokykla (Ispanija), Ptujo liaudies universitetas (Slovėnija), Tarpkultūrinis kalbų centras (Airija), Laguna de Duero suaugusiųjų besimokančiųjų centras (Ispanija). Planuojamo projekto tikslas – tarpkultūrinių benruomenių telkimas per istorijų pasakojimus. Tikimasi, kad projekto tikslinei grupei – pabėgėliams ir imigrantams – istorijų pasakojimas padės greičiau adaptuotis jiems naujoje socialinėje ir kultūrinėje aplinkoje, lengviau išmokti kalbų, o vietos bendruomenėms – geriau suprasti naujų bendruomenės narių kultūrą, poreikius ir lūkesčius. Projekte dalyvaujančių institucijų darbuotojai taip pat būtų viena iš tikslinių grupių – jie vyktų pas ekspertinę patirtį turinčią organizaciją (Tarpkultūrinį kalbų centrą Airijoje), vėliau apmokytų kolegas savo įstaigose, o kitame projekto etape dirbtų su pabėgėlių grupėmis. Projekto metu planuojama kurti pasidalintų istorijų viešinimo platformą, o vėliau parengti elektroninį gidą – metodines gaires, kuriomis galėtų naudotis kitos suaugusiųjų švietimo organizacijos. Sukurta istorijų pasakojimo tradicija – kaip tarpkultūrinių bendruomenių telkimo priemonė – būtų vienas iš svarbių rodiklių, įrodantis, jog projektas pavyko.

Straipsnyje atspindėtas dotacijos gavėjos požiūris, o Nacionalinė agentūra ir Europos Komisija nėra atsakingi už pateikiamos informacijos turinį.

Virginijos Švedienės ir seminaro rengėjų nuotraukos.

Parengė Virginija Švedienė
Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos
Suaugusiųjų švietimo veiklų koordinatorė

Renginys finansuotas