Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos atstovė Virginija Švedienė spalio 22–23 dienomis dalyvavo EPALE (Elektroninės suaugusiųjų mokymosi platformos Europoje) bendruomenės konferencijoje Briuselyje. Į šį renginį buvo deleguota Švietimo mainų paramos fondo kaip viena aktyviausių EPALE Lietuva vartotojų.
Šiemetinis renginys, skirtas EPALE 10-mečiui, simboliškai sujungė praeitį, dabartį ir ateitį, kviesdamas pažvelgti į pokyčius, kurie formavo suaugusiųjų švietimo lauką ir toliau jį keis. Pirmąją dieną daug dėmesio skirta per dešimtmetį įvykusiems pokyčiams – technologijų raidai, augančiam bendruomenių įsitraukimui ir vis svarbesniam neformaliojo mokymosi vaidmeniui. Antroji diena buvo orientuota į ateities perspektyvas: kaip švietimas gali prisitaikyti prie spartaus pasaulio tempo ir tapti dar atviresnis bei lankstesnis.
Konferencijoje išryškėjo kelios svarbios kryptys. Buvo pabrėžta, kad suaugusiųjų mokymasis yra reikšminga socialinių teisių dalis, padedanti mažinti įgūdžių atotrūkį tarp regionų ir skirtingų visuomenės grupių. Akcentuota glaudesnio tradicinių švietimo institucijų ir mokymosi tinklų bendradarbiavimo svarba, siekiant užtikrinti kokybiškas ir prieinamas mokymosi galimybes. Taip pat iškelta mintis, jog technologijos neturi tapti tikslu savaime – jos turėtų skatinti įtrauktį, stiprinti žmonių gebėjimus ir plėsti jų galimybes.
Praktinių seminarų metu išryškėjo keturios glaudžiai susijusios įžvalgų kryptys, atspindinčios suaugusiųjų švietimo dabartį ir ateitį. Buvo pabrėžta, kad mokymasis turi būti pritaikytas kiekvienam žmogui, atsižvelgiant į jo kalbinį, kultūrinį ir socialinį kontekstą. Tam būtini lankstūs metodai, partnerystės ir netradicinės formos, leidžiančios efektyviau pasiekti įvairių poreikių turinčius besimokančiuosius. Didelis dėmesys skirtas empatijai ir įtraukčiai – mokymosi aplinka turėtų skatinti atvirą dialogą, padėti spręsti problemas, stiprinti kalbinius gebėjimus ir mažinti stigmatizaciją taikant lankstesnius vertinimo būdus. Taip pat pabrėžta ateities įgūdžių reikšmė: gebėjimas kritiškai mąstyti, prisitaikyti prie pokyčių, bendradarbiauti ir išlaikyti motyvaciją tampa esminiais veiksniais, užtikrinančiais nuolatinį asmeninį bei profesinį augimą. Ne mažiau reikšmingas ir dirbtinio intelekto vaidmuo švietime – technologijų kaita keičia mokymosi aplinką, todėl svarbu užtikrinti atsakingą jų integraciją, laikytis etikos principų, stiprinti vietos ekspertizę ir ugdyti kritinį mąstymą, kad AI taptų pagalbine priemone, o ne pačiu tikslu. Visa tai kartu formuoja tvirtesnį, įtraukesnį ir šiuolaikinius poreikius atliepiantį suaugusiųjų švietimo lauką.
V. Švedienė pasirinko dalyvauti grupėje, kurioje buvo diskutuojama apie ateities įgūdžius. Ši tema jai labai artima, nes kasdien dirba su suaugusiųjų grupėmis, kurios aktyviai įsitraukia į savaiminio mokymosi procesą – domisi literatūra, mokosi kalbų, plečia akiratį. Kalbų mokymąsi ji laiko vienu svarbiausių ateities įgūdžių: jis suteikia pasitikėjimo savimi, leidžia pasiekti ir suprasti įvairius informacijos šaltinius, lavina kritinį mąstymą, skatina įvairiakultūrių bendruomenių kūrimąsi ir ugdo pagarbą kitam žmogui.
„Man ši konferencija buvo ypatingai vertinga patirtis. Ji suteikė galimybę susitikti su kolegomis iš įvairių Europos šalių, diskutuoti apie švietimo aktualijas, pasidalinti patirtimi ir kartu ieškoti atsakymų į šiandienos iššūkius. Labai svarbu jaustis EPALE bendruomenės dalimi – tai erdvė, kurioje galiu ne tik semtis įkvėpimo, bet ir pristatyti savo darbo rezultatus bei įžvalgas,“ – sako V. Švedienė.
Pasak jos, taip pat svarbu pabrėžti, kad suaugusiųjų besimokančiųjų balsas visuomenėje dažnai išgirstamas būtent per švietėjų veiklą – straipsnius, tinklalaides ir įvairias iniciatyvas. Mokymasis visą gyvenimą nėra vien vyresnio amžiaus žmonių galimybė. Jis prasideda ankstyvoje vaikystėje ir tęsiasi tol, kol žmogus išlieka smalsus, atviras naujoms idėjoms ir geba kritiškai mąstyti. Ši nuostata itin svarbi tiek asmeniniame, tiek profesiniame kelyje.
Ne mažiau reikšmingą vaidmenį suaugusiųjų švietimo procese šiandien atlieka bibliotekos. Jos yra ne tik patikimas informacijos šaltinis, bet ir gyvas bendruomenės centras. Bibliotekos turi tiek žmogiškųjų, tiek informacinių išteklių, kad galėtų padėti žmonėms rasti atsakymus, suburti bendruomenes mokymuisi ir prasmingoms veikloms. Tai vietos, kuriose mokymasis tampa prieinamas, gyvas ir įgalinantis.
Virginija Švedienė
Suaugusiųjų švietimo veiklų koordinatorė







