Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje sėkmingai įgyvendintas projektas „Laboratorija 2.0: dirbtinio intelekto ir finansinio raštingumo dirbtuvės jaunimui“.
Projekto tikslas – ugdyti jaunimo finansinio ir skaitmeninio raštingumo kompetencijas per teorines, praktines ir kūrybiškas veiklas, padedančias pasiruošti savarankiškam gyvenimui bei darbo rinkai. Siekta stiprinti finansinį sąmoningumą, ugdyti kritinį mąstymą ir gebėjimą kūrybiškai taikyti dirbtinio intelekto (DI) įrankius kasdienėje veikloje, planuojant karjeros kryptį.
Projekto veiklos vyko rugsėjo–spalio mėnesiais. Bibliotekoje veikianti Atvira jaunimo erdvė subūrė 30 jaunuolių iš Panevėžio – tarp jų mokinių savivaldų nariai, projekto partnerių atstovai, užimtumo tarnyboje registruoti 14–27 metų jaunuoliai, veikloms talkinusios keturios aktyvios bibliotekos savanorės.
Praktiniai užsiėmimai
Programą sudarė keturi praktiniai užsiėmimai DI, finansinio raštingumo, emocinio atsparumo ir kūrybinio verslumo temomis.
Vienas žinomiausių SEO ir DI strategų Lietuvoje Justinas Mikulskis vedė interaktyvią paskaitą „AI Hakatonas: nuo prompto iki prototipo per 2 valandas“. Lektorius pristatė įvairias DI galimybes ir parodė, kaip jį kūrybiškai taikyti kasdienybėje, planuojant karjerą. Jaunuoliai mokėsi, kaip pasitelkus DI sukurti išskirtinį CV, susipažino su pagrindiniais įrankiais (ChatGPT, Claude AI, Midjourney, Google AI Studio ir kt.), gavo praktinę atmintinę „Tavo 365 dienų AI iššūkis“. Mikulskio žinutė jaunimui – „neprisirišti prie savo nuomonės ir mąstyti plačiau“ – tapo viena įsimintiniausių paskaitos minčių, paskatinusių drąsiau eksperimentuoti su naujomis technologijomis.
Finansinio raštingumo sesiją vedė Natalija Vėževičienė, kuri praktinėmis užduotimis supažindino jaunuolius su biudžeto planavimo, taupymo ir investavimo pagrindais. Dalyviai sužinojo apie paskolas studentams, išmoko susidaryti pirkinių sąrašus ir planuoti išlaidas taip, kad pavyktų sutaupyti. Pagrindinė lektorės mintis – „taupyk ne tai, kas lieka po visų išlaidų; taupyk pirmiau nei išleidi“ – tapo sesijos akcentu. „Patiko, kad visi skatino mąstyti plačiau. Sužinojome apie dalykus, kurie padeda rūpintis savo ateitimi ir neužima daug laiko, bet duoda stiprų rezultatą. Buvo smagu matyti jauną, ekspresyvią lektorę, kuri pateikė kasdien lengvai pritaikomų pavyzdžių“, – teigia projekto dalyvis Martynas.
Trečiame užsiėmime savanorės pasitelkė įgytas finansinio raštingumo žinias – sudarė sveikesnių ir greitų užkandžių pirkinių sąrašą. Psichologė Akvilija Kiburienė emocinio atsparumo sesijoje padėjo dalyviams pažinti save, ugdyti pasitikėjimą. Užsiėmimo tikslas buvo įgalinti jaunimą veikti – atpažinus savo nerimą ir įtampas ieškoti stiprybių, priimti neapibrėžtumą, išmokti nebijoti klysti.
Projektų vystymo mentorė Vilanda Urbonienė kūrybinėse dirbtuvėse skatino jaunimo verslumą ir idėjų realizavimą. Jaunuolių įspūdžiai: „Reikia išdrįsti pradėti kurti savo idėją, o ne laukti auksinės akimirkos“, „Išmokau, kad verslas nėra lengvas“, „Puiki pradžia ateities planams“, „Patiko komandinis darbas ir užduotys“, „Čia prasideda tikras tobulėjimas“.
Pasiekimai ir įvertinimai
Džiugu, kad visus projekto etapus sėkmingai užbaigė 22 dalyviai ir savanorė, įvertinta už pagalbą bei aktyvų dalyvavimą.
Po visų 4 užsiėmimų surengtas baigiamasis neformalus susitikimas. 13 jaunuolių išrinko penkis labiausiai pasižymėjusius projekte: daugiausia lyderio savybių atskleidusį Martyną, komunikabiliausią Faustą V., kūrybiškiausią Pauliną, aktyviausią Arijų ir smalsiausią Gintarę.
Nominacijas parėmė jaunimo pamėgtas „Cosmos“ kavos ir kokteilių baras, įteikęs dovanų kuponų. Jaunimas taip pat nufilmavo vaizdo įrašą, kuriame savaip interpretavo Panevėžio šūkį, išreikšdami didžiavimąsi savo miestu.
Norintys tęsti bendravimą susibūrė į neformalią grupę socialiniuose tinkluose. Planuojami kasmėnesiniai susitikimai bibliotekos Atviroje jaunimo erdvėje, bus gilinamos žinios verslumo, kūrybiškumo, investavimo, sąmoningo informacijos vartojimo ir kitomis temomis.
Įgyvendinti projektą padėjo bibliotekos savanorės Toma Paknytė, Monika Janušaitė, Diana Mickevičiūtė, Aistrė Juzėnaitė ir Aistė Korsakaitė. Jos ne tik prisidėjo organizuojant veiklas, bet ir išbandė žurnalistiką – rinko citatas, rengė refleksijas, vaizdinę medžiagą.
Projekto veiklos aktyviai viešintos G. Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos interneto svetainėje ir socialiniuose tinkluose, Atviros jaunimo erdvės socialiniuose tinkluose, Panevėžio regioninio karjeros centro „Karjeras“, Panevėžio užimtumo tarnyba, Lietuvos moksleivių sąjungos Panevėžio padalinio kanalais, miesto žiniasklaidoje.
Jaunimo tobulėjimo laboratorija parodė, kad jauniems miesto žmonėms reikalingos integruotos, į praktiką orientuotos veiklos, suliejančios finansus, šiuolaikines technologijas ir emocinį sąmoningumą. Baigusieji programą turės pirmumo teisę dalyvauti 2026 m. planuojamame tęstiniame projekte „Akademija“.
Projektą finansuoja Panevėžio miesto savivaldybė.

Eglė Vaitkevičiūtė
Projekto vadovė
Gintaro Lukoševičiaus nuotraukos
























 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
						