Istorijos, kurios išlieka: tęstiniai mokymai įkvepia kurti

Pasakojimo meno mokymai su ekspertu iš Vokietijos profesionaliu pasakotoju Richardu Martinu.

Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje vyko pasakojimo meno mokymai, organizuoti įgyvendinant „Erasmus+” programos akreditacijos suaugusiųjų švietimo projektą kartu su Panevėžio regiono savivaldybių viešosiomis bibliotekomis. Mokymus vedė kviestinis ekspertas iš Vokietijos – profesionalus pasakotojas Richardas Martinas.

Į mokymus susirinko 30 Panevėžio regiono pasakojančių bibliotekų tinklo, veikiančio nuo 2021 metų, specialistų. Šie mokymai buvo itin aktualūs regiono bibliotekininkams, kurie taiko istorijų pasakojimo metodą įvairiose veiklose – edukacijose, klubiniuose užsiėmimuose, kultūriniuose renginiuose, skirtuose įvairaus amžiaus lankytojams. Prie patirties turinčių kolegų šįkart prisijungė ir tie, kuriems pasakojimas – dar tik atrandamas metodas.

Tai buvo jau trečiasis pasakojančių bibliotekų tinklo specialistų susitikimas su pasakotoju Richardu Martinu. Šis tęstinumas leidžia ne tik gilinti žinias ir tobulinti savo meistriškumą, bet ir pasitikrinti, ar istorijų pasakojimo metodo taikymo kelyje einama teisinga kryptimi. Nuoseklus bendradarbiavimas su profesionalu suteikia galimybę augti, sistemingai stiprinti įgūdžius bei plėsti kūrybinius pasakojimo būdus.

Mokymų metu kartu su lektoriumi dalyviai gilinosi į efektyvaus pasakojimo pagrindus: buvo prisiminti tokie esminiai elementai kaip akių kontaktas, pasakotojo stovėsena, mimika, gestai, tiesioginės ir netiesioginės kalbos svarba. Taip pat mokytasi struktūruoti istoriją ir kurti įtaigią siužetinę liniją. Ne kartą akcentuota ir didaktinė istorijų paskirtis – juk pasakojimas bibliotekininkams tampa priemone užmegzti dialogą su bendruomenėmis, burti žmones, skatinti juos dalintis patirtimi, atskleisti bei puoselėti savo kūrybinius gebėjimus.

Lektorius dalijosi praktiniais patarimais, kaip įtraukti dalyvių grupę į veiklas tiek prieš pasakojimą, tiek po jo. Mokymų metu vyko ir dalyvių idėjų mainai – bibliotekininkai pristatė savo taikomus metodus, pasakojimo metu naudojamus artefaktus, aptarė skirtingas istorijų pateikimo formas. Tai tapo puikia galimybe mokytis vieniems iš kitų.

Dalyviai, dalindamiesi grįžtamuoju ryšiu, džiaugėsi galimybe susitikti su profesionaliu pasakotoju, išgirsti naujų istorijų, kurias galės pritaikyti savo veiklose. Jie taip pat teigiamai įvertino ne tik lektoriaus įžvalgas, bet ir kolegų grįžtamąjį ryšį apie jų pačių pasakojimo būdą, pasirenkamas išraiškos priemones bei istorijų pateikimo stilių.

Šie mokymai dar kartą parodė, kad istorijų pasakojimas – tai ne tik metodas, bet ir būdas kurti prasmingus ryšius, skatinti kūrybiškumą ir mokytis vieniems iš kitų bendruomeniškoje aplinkoje.

Richardas Martinas džiaugėsi galėdamas dirbti su auditorija, kuriai istorijų pasakojimas yra ne tik metodas, bet ir asmeniškai prasminga veikla. Jis puikiai įvertino dalyvių gebėjimą bendradarbiauti grupėse, dalintis idėjomis bei augti kartu, stebint vieni kitų pažangą pasakojimo kelyje.

Pasak lektoriaus, ypač motyvuoja tai, kad dalyviai aktyviai įsitraukę į pasakojimo procesą – daugelis jų jau yra atradę savitą stilių ir metodą, o dar svarbiau – aiškiai matomas jų ryžtas toliau gilinti žinias ir dalintis patirtimi su kitais. Įkvėptas šio susitikimo, Richardas Martinas išreiškė norą sugrįžti į Panevėžį ir tęsti bendrą mokymų ciklą ateityje.

„Erasmus+” programos suteikiama galimybė kviestis profesionalus ir rengti mokymus, kurie atliepia projekte dalyvaujančių partnerių specialistų poreikius, yra vienas didžiausių šios programos privalumų,“ – teigia projekto vadovė, suaugusiųjų švietimo veiklų koordinatorė Virginija Švedienė. – „Tai ne tik reikšmingas indėlis į specialistų kvalifikacijos kėlimą, bet ir proga stiprinti bendruomeniškumą – burti regiono suaugusiųjų švietėjus, siekti bendrų tikslų šviečiant ir telkiant bibliotekų bendruomenes. Tokie susitikimai suteikia erdvės prasmingam dialogui apie mums visiems svarbias vertybes – bendrystę, kūrybiškumą, atvirumą ir mokymąsi visą gyvenimą.“

Virginija Švedienė pabrėžė ir dar vieną Richardo Martino mokymų išskirtinumą – jų centre esančių istorijų tvarumą, sukauptą šimtmečių ir net tūkstantmečių žmonijos patirtyje. Pasak jos, būtent šis tvarumas suteikia pasakojimui ypatingos galios jungti kartas, kultūras ir žmones.

Viešnagės Panevėžyje metu Richardas Martinas surengė kūrybinę sesiją ir bibliotekos angliškų pašnekesių klubo „Let’s Talk“ savanoriams. Užsiėmimo metu jis pristatė istorijų pasakojimo metodus, kurie gali būti veiksmingai taikomi mokantis užsienio kalbų – pasakotojas atkreipė dėmesį į tai, kaip istorijos padeda įsiminti naują žodyną, gerina kalbinį sklandumą, lavina klausymo ir kalbėjimo įgūdžius natūralioje, įtraukiančioje aplinkoje.

Vėliau Richardas susitiko su visais „Let’s Talk“ klubo nariais ir surengė gyvą, įtraukiantį istorijų pasakojimo vakarą. Jo metu skambėjo įvairios istorijos – nuo linksmų ir šmaikščių iki paslaptingų ir net šiurpinančių. Kiekviena istorija tapo atspirtimi diskusijoms – dalyviai buvo kviečiami atlikti kūrybines užduotis, dalintis savo mintimis apie vertybes, kasdienio gyvenimo paradoksus, kultūrinius skirtumus ir panašumus. Vakaro atmosfera buvo šilta ir bendruomeniška – istorijų pasakojimas čia tapo ne tik kalbos lavinimo priemone, bet ir tiltu tarp skirtingų patirčių, kartų ir pasaulėžiūrų.

Virginija Švedienė
Suaugusiųjų švietimo veiklų koordinatorė

Gintaro Lukoševičiaus ir Virginijos Švedienės nuotraukos